Dam tot Dam loop 2023

We hebben een prachtige nazomer mogen beleven. Was het in Juli en Augustus droevig gesteld met de temperaturen en de zon, in September leek het al snel de goede kant op te gaan. En dat bleef tot aan de Dam-tot-Dam loop, aflevering 2023. Een prachtige zonnige dag, hoewel de voorspellingen wat minder goede vooruitzichten boden. Maar het was zelfs warm en voor café Lamers dus een top-dag, want veel lopers bleven even hangen waarbij sommigen wel erg lang bleven. Het was een zeer geslaagde dag, volop gezelligheid en een lekker drankje. Jan Slot zorgde nog voor een paar muntjes, waarbij later nog eentje werd toegevoegd.

Het Kapiteinskoor was weer in opperbeste doen, met natuurlijk de leukste liedjes ‘met wat PIT’. De “met je handjes de lucht in” werd uiteraard meerdere keren gezongen. Je vraagt je af hoe je aan deze melodie en tekst komt. Een speurtocht op Youtube geeft helderheid. Het is van origine een Carnavals-schlager van de groep “Van Alles Wè”. Dat is een zanggroepje wat alleen met Carnaval actief is als zangers. De tekst is door onze onvolprezen Nol Zoutman, inmiddels een paar jaar geleden overleden, aan het Dam-tot-Dam evenement aangepast.

Enkele van de solisten konden voor dit publiek laten horen wat zij qua zang in huis hebben. Jaap Pols (Kleine café), Wim de Graaf Jr (Vrij als de wind), Johan de Haan (Zwerven op zee), Wim Sluyter (Nooit zal ik je meer verlaten), en Carel van de Nes (Laat maar lekker gaan), waren goed op dreef. Evenals enkele gasten die bleven wachten en zelfs (ook met microfoon) hebben mee gezongen.

Wat wel een vreemd verschijnsel is, is dat er gewoon tussen de wandelaars auto’s reden, soms met een aanhanger en een waterscooter daarop. Is het nou echt zo moeilijk om een andere route te kiezen in plaats van de druk bewandelde Zuiddijk? Opvallend was zelfs ook dat het qua aantal voorbij rijdende auto’s het drukste was op het moment dat het ook de drukste periode met wandelaars was. Mogelijk dat de organisatie van de Dam-tot-Dam tochten de Zuiddijk kan laten afsluiten voor alle autoverkeer, behalve natuurlijk voor aanwonenden.

Maar hoe dan ook, het was weer een schitterend optreden van het Kapiteinskoor. We kijken uit naar het volgende optreden, voorlopig bij diverse verzorgingshuizen.