Oefenavond Kapiteinskoor

Op woensdagavond 24 april 2024 verzamelde het Kapiteinskoor zich weer voor hun wekelijkse oefensessie in hun thuishaven het ‘Tolhuys aan de Zaan’ in Zaandam. Deze keer was er een bijzondere toevoeging aan de oefenavond: Daan & Rinke waren er ook en waren zoals van hen verwacht in uitstekende vorm om het zingen melodieus te begeleiden.

Daan & Rinke waren al aardig aan het ‘inspelen’, voor de aankomst van de heren Kapiteins. Het repertoire van het Kapiteinskoor is doordrenkt van maritieme nostalgie, en vanavond was geen uitzondering. De liedjes, variërend van bekende zeemansballades tot wat meer populaire liedjes, werden met overgave gezongen.

De improvisatievaardigheden van Daan de Groot kwamen goed van pas, waarbij hij soepel reageerde op de nuances van elk lied en de stemmen van de zangers versterkte met zijn eigen virtuositeit.

Voor de leden van het Kapiteinskoor was de aanwezigheid van Daan niet alleen een genot voor het oor, maar ook een waardevolle leermogelijkheid. Zijn kennis van muziektheorie en ervaring met het spelen in verschillende muzikale genres boden nieuwe inzichten en technieken voor het koor.

Na een pittige oefenavond vol muziek, gezang en gemeenschap, verlieten de leden van het Kapiteinskoor het Tolhuys met een gevoel van voldoening en hernieuwde inspiratie.

2016: Een prachtjaar

door Wim de Graaf

We hebben het jubileumjaar achter de rug, op het moment dat ik dit op papier zet, het is 16 Januari, realiseer ik me dat het Kapiteinskoor precies vandaag 21 jaar bestaat. En daar kunnen we met z’n allen best een beetje trots op zijn. Ik vraag me af of de oprichters hier 21 jaar terug van durfden dromen, en al zouden ze ervan hebben gedroomd dan zouden ze wel gedacht hebben dat dromen bedrog zijn. Het leuke is dat de reden destijds, om het koor op te richten nog steeds de reden is om nu lid te worden van het Kapiteinskoor. Het gezellig bijéén zijn met anderen, samen een borrel te drinken, samen plezier hebben, samen te lachen en te huilen, en dat allemaal met een goed alibi van huis af, want tenslotte zingen we in een koor en dan ben je goed bezig, of niet soms?

Voordat we het jubileumjaar begonnen hebben wij ons als bestuur gebogen over het idee jubileum jaar, wat maakt zo’n jaar nog meer bijzonder dan de jaren die we achter ons hebben liggen? Want we hebben met z’n allen al zoveel mooie dingen mogen meemaken dankzij de meest geniale en krankzinnige ideeën van de voorgaande besturen, niets was immers te gek althans zo leek het. Maar dit jaar heb ik het geheim ontdekt van mijn grote voorgangers, Willem v.d. Woude en Jan Spits.

Zaantheater

Het schitterende jubileumconcert in het Zaantheater is daar een mooi voorbeeld van. Het was wikken en wegen, krijgen we het Zaantheater vol; (wie moeten we erbij halen als publiekstrekker), wordt het geen financieel fiasco en mogen we dat risico lopen want als je het doet moet je het goed doen. Met veel pijn in het hart besloten we om het niet te doen, en geloof me dat was een loodzware beslissing.

Echter toen wij ons afmeldden bij het Zaantheater zei Mieke de Graan letterlijk; ‘dat nooit, het Kapiteinskoor hoort in het Zaantheater!’. En zo begonnen wij opnieuw, schouders eronder en gaan. We schreven een script, we benaderde wat lokale helden en parels, er werd een decor team gevormd, vele uren werd er gezocht naar beelden die de liedjes moesten uitbeelden, en de crew van het Zaantheater stond daarbij aan onze zijde. Op deze manier overtroffen we onze mooiste dromen en het resultaat kennen we inmiddels allemaal.

Het werd een fantastische voorstelling van formaat waar in de Zaanstreek nog steeds over gesproken word. Een mooier begin van het jubileumjaar had ik me niet kunnen indenken.

Moezeltrip

In grove lijnen is het organiseren van de Moezelreis op dezelfde wijze tot stand gekomen alhoewel hier financieel een groter risico aan vast zat. Lange tijd hebben we geroepen; ‘Dit is niet te realiseren’. Maar het liet ons niet met rust en het was min of meer een droom om het wel van de grond af te krijgen. We hakten de knoop door en na het presenteren van het plan aan de Kapiteins bleek direct dat we de juiste beslissing hadden genomen, in een mum van tijd stonden er 90 passagiers op de lijst, en 3 maanden later was de boot vol. Ook hier weer met wat mensen aan het werk om een goed programma te maken en de klus was geklaard. Het werd een unieke reis, niet alleen uniek vanwege de bootreis maar ook uniek omdat dit de eerste meerdaagse buitenlandse trip was, waarbij de Kapiteinsvrouwen ook mee gingen. Maar ook uniek omdat de saamhorigheid zo groot was, de bemanning op de boot super was, en ook omdat we geweldige entertainers bij ons hadden. De reis liep helaas niet helemaal vlekkeloos, we vertrokken zonder Carel en moesten Nol en Mieke in Bernkastel achterlaten vanwege gezondheidsklachten.

Desalniettemin is dit één van de mooiste reizen van het Kapiteinskoor geworden, het zal niet eenvoudig zijn om dit in de toekomst te evenaren. Maar goed het Kapiteinskoor heeft in haar geschiedenis vele leuke en spectaculaire belevenissen gehad en telkens blijkt het weer te lukken om zulke activiteiten te organiseren met groot succes. Dus we zijn nog lang niet klaar en we kijken nu al uit naar de komende jaren en het 25 jarig bestaan. Waarbij ik telkens weer het geheim van mijn grote voorgangers zal gebruiken:

Het is niet denken maar doen!