Kapiteins op de Compass Opera

De Compass Opera is een groot Hotelschip wat in de haven van Zaandam aan de Prins Henrikkade was afgemeerd. Op dit schip waren Duitse toeristen die per schip onze streken bezochten. Maar ja, die avonden. Er was natuurlijk wel gedacht aan wat gezelligheid, maar een optreden van een Koor van alleen maar Kapiteins, Ja dat moest wel iets bijzonders zijn.

Dat was het ook op die dinsdagavond 20 juni. Natuurlijk moest het Kapiteinskoor geïntroduceerd worden door de reisleiding maar dat duurde zolang dat dirigent Frits maar ven op een stoel ging zitten. Even geen inspanning in de bloedhete zaal. Na zo’n 15 minuten introductie konden de zangers dan eindelijk beginnen met “De Trossen Los”.

Dirigent Frits had een gevarieerd programma opgesteld waarin voldoende ruimt was voor Duits-talige teksten, waaronder “Drei strich nach Steuerbord”. Wim de Graaf mocht het nummer “Vrij als de wind” brengen, maar de Duits-talige versie. Ook andere liedjes die de Duitsers wel kenden werden gezongen zoals bijvoorbeeld “Sierra Madre” wat ooit ook gezongen was door Heino. Het publiek werd steeds meer enthousiast ondanks de verzengende hitte in de zaal.

Links in de zaal zat een echtpaar wat maar steeds een bord omhoog hield met “Go’ Dorus, Sluis groetjes”. Carel van de Nes probeerde nog wat zoenen los te peuteren  bij Duitse dames, maar die lieten zich niet verleiden met “Zoen me nog een keer”., en Bob was goed op dreef met de Ancora-hit “Santiago”. Frits probeerde het publiek goed voor te bereiden op de solo-hussel in de Duitse taal. Daar waren veel regels van Duitse liedjes in opgenomen en aangevuld met een paar regels uit Nederlandse liedjes en dan vertaald. André van Beveren zou dat doen als Willem Smit niet aanwezig kon zijn. André deed dat uitstekend met een goede Duitse uitspraak en het inspreken was steeds op tijd! Goed werk!