Kapiteins in Heemskerk

Kapiteinskoor in de Reigershoeve

Een zeer succesvol optreden van het Kapiteinskoor

Voor de tweede keer mocht het Kapiteinskoor de opwachting maken in verzorgingshuis de Reigershoeve in Heemskerk. In de middag van zaterdag 16 maart scheen een bleek zonnetje toen we naar Heemskerk reden. De Reigershoeve is een rustig tehuis voor oudere mensen die verzorging nodig hebben. Het was een bijzondere gelegenheid voor de bewoners want zo vaak wordt er niet gezongen en juist muziek is zo belangrijk want dat herkent iedereen. Het Kapiteinskoor uit Zaandam, bestaande uit een flink aantal zangers die vrijwillig hun tijd en talent schenken, verzorgde een optreden voor de bewoners.

Bij binnenkomst in de knusse recreatieruimte van de Reigershoeve was de sfeer van verwachting voelbaar. Er waren nog niet zoveel bewoners en toen die binnen kwamen was er één vrouw die verbaasd uitriep: “Zo dat ziet er goed uit, mag ik even knuffelen?” Het was duidelijk dat velen van hen in hun eigen wereld leefden, maar er was een glimp van opwinding in hun ogen toen het koor begon. Natuurlijk met ‘Stuurman de trossen los’, het liedje wat al jaren de opening van een optreden betekent.

Langzaam vulde de ruimte zich met de zoete klanken van de muziek, als een warme deken die troost bood aan de aanwezigen. Er was een magisch moment waarop de muziek leek te resoneren met de herinneringen van de bewoners, en sommigen begonnen te glimlachen, alsof ze teruggevoerd werden naar lang vervlogen dagen. Terwijl het optreden vorderde, groeide de interactie tussen het koor en het publiek. Bewoners begonnen te neuriën, anderen wiegden zachtjes op de maat van de muziek.

Het hoogtepunt van de middag kwam toen een van de bewoners, een dame met een stralende glimlach en een sprankeling in haar ogen, om een verzoeknummer vroeg. Het was een ontroerend moment van puurheid en verbondenheid, waarbij de grenzen tussen verleden en heden vervaagden, en alleen de kracht van muziek overbleef. Na het laatste nummer werd het koor overladen met dankbaarheid en lof. Het was duidelijk dat het optreden niet alleen een bron van vermaak was geweest, maar ook een kostbaar geschenk van vreugde en troost voor de bewoners van de Reigershoeve.