Kapiteins bij ‘Dordt in Stoom’

KAPITEINS BIJ ‘DORDT IN STOOM’

Dordt in Stoom is een evenement wat, zoals in de naam gemeld, aandacht besteed aan de stoommachine. Dat varieert van hijswerktuigen, zaagwerktuigen, asfalt-walsen, en stoomschepen tot rijwerktuigen, zoals landbouwtrekkers, in klein formaat en groot, zelfs normale auto’s voor vervoer van mensen. Heel erg indrukwekkend allemaal. En alles werkt perfect, zoals gedemonstreerd. En geloof het of niet, deze manier van kracht overbrengen is veel stiller dan de ‘moderne’ dieselmotoren. Een wandelingetje tussen de twee optredens leverde een enorm indrukwekkende beeld van de organisatie. Het was groot, groter, grootst. Geweldig, wat een evenement. Dat het ging om verleden tijd was ook wel duidelijk als je om je heen keek. Er liepen mensen rond in kleding uit de 19e eeuw maar ook kleding uit begin 20e eeuw. Zo werd het evenement ook bezocht door bekende artiesten. We ontdekten zelfs Charlie Chaplin die heel geamuseerd stond te kijken en te luisteren en zelfs een dansje maakte met zijn metgezellin, een jongedame die zò van het witte doek scheen afgestapt te zijn.

Het Kapiteinskoor heeft niet alleen zelf een meer dan uitstekende indruk achtergelaten, en dat komt waarschijnlijk omdat de heren Kapiteins het heel erg leuk vonden om hier op te treden. Dus was het Kapiteinskoor ook onder de indruk van alles wat geshowd werd. Afijn, zingen ging het om natuurlijk. Om 13.00 uur de aftrap met natuurlijk “Stuurman, de trossen los”. Je kon al meteen zien dat het publiek dit wel kon waarderen. De almaar vallende regen was nu niet bepaald in het voordeel van het publiek, wat zoveel mogelijk probeerde onder de staande parasols te komen. En ondanks die nattigheid was de belangstelling voor het Kapiteinskoor groot. Maar er waren meerdere koren op dit festival. Net als bij het optreden in Paradiso, afgelopen Januari, was het nu ook het Kapiteinskoor wat de sfeer bepaalde. En dat was het grootste verschil.

Bij het horen van de solisten bij de andere koren had je toch vaak iets van: “hmmm, dat kan beter”. Niet bij het Kapiteinskoor. Onze solisten waren stuk voor stuk goed op dreef. In het eerste deel waren dat André, Carel, Jack en Johan.

Ook hebben we geluisterd naar andere koren. Daarbij kregen we echt een idee, dat het Kapiteinskoor echt een goede indruk moet hebben achter gelaten, want de mannen waren beter op dreef dan menig ander. Ook in het twee deel, waar de Kapiteins Bob, Jaap en Wim de Graaf weer uitstekend presteerden bleef het publiek enthousiast mee zingen.

Al met al een uitstekende dag meegemaakt bij een uiterst leuk evenement, waar het leuk zingen was en met een enthousiast publiek. Het koor zou daar wel eens meer kunnen gaan zingen. Ik kijk er al naar uit.