Kapiteins bij de Dam-tot-Dam wandeltocht

Dam-tot-Dam wandel met het Kapiteinskoor

Al heel vroeg werd de toneelwagen opgesteld en de trap gestapelde pallets gevormd die de mannen omhoog moesten kunnen brengen. Natuurlijk moest ook de muziek goed gebracht worden dus Jan Slot en Ronald Schenk waren al vroeg in touw om de apparatuur te installeren.

Maar wat een leuk en gezellig feest bij de Dam-tot-Dam wandeltocht! Duizenden lopers konden van de vrolijke tonen van de zeemansliederen genieten.  Het optreden van het Kapiteinskoor heeft duidelijk voor een bijzondere sfeer gezorgd voor de deur bij café Lamers. Het moet fantastisch zijn geweest voor de lopers om onderweg zo’n warm muzikaal onthaal te krijgen. Vooral de Dam-tot-Dam hit “En met de handjes de lucht in” deed het zeer goed.

Ik schat in dat dit liedje wel zo’n tien keer gezongen is. Daar blijkt een beetje uit hoe druk het was met lopers. Maar dirigent Wim de Graaf Jr, die Frits en Carel uitstekend verving was daar misschien ook wel debet aan, omdat hij de aankomende lopers al opzweepte om de armen alvast omhoog te brengen.

Ik kan me voorstellen dat de combinatie van gezellig zingen en een drankje drinken veel deelnemers even heeft doen stoppen en genieten van de sfeer. In ieder geval kijken de heren Kapiteins elk jaar weer uit naar dit evenement. Zij waren minstens net zo enthousiast als de mensen die voorbij liepen. Dat kon je bijvoorbeeld ook merken aan solisten. Stuk voor stuk brachten zij hun solo met veel verve. Maar ook het koor heeft enorm genoten van deze dag, waarbij het prachtige weer natuurlijk mede een hoofdrol speelde. Zulke momenten maken een evenement als de Dam-tot-Dam toch net dat beetje extra speciaal!

Met zo’n omschrijving over zo’n prachtig evenement zou je bijna vergeten dat we een week daarvoor op 14 september ook een optreden hebben gehad in wooncentrum Fluytschip in Zaandam aan het Nova Zembla naast zorgcentrum Saenden. Dit is een complex waar vooral ouderen wonen die nog goed zelfstandig kunnen zijn. Het gaat dan om 45 wooneenheden, waarvan er 10 zijn met één slaapkamer. De rest heeft 2 slaapkamers. Wanneer het Kapiteinskoor hier optreedt is dat een feestje voor de bewoners. Ook deze keer weer, dat kan je merken aan het enthousiasme van de bewoners. Die zongen van harte mee met Bob de Vries en zijn solo’s. Bob heeft een groot deel gehad aan de organisatie vooraf.