50 Tinten Westzaan en Pennemes

50 tinten cultureel (West)zaan

Zaterdag 28 september was het Kapiteinskoor present in Westzaan in de Grote Kerk. Dit optreden was onderdeel van de festiviteiten in Westzaan in het kader van 50 tinten Cultureel, met een knipoog naar het 50 jarig bestaan van Zaanstad. ‘s Morgens waren er al Kapiteins aanwezig voor een eerste soundcheck. Dat is wel nodig in verband met de akoestiek in de kerk. Na een halfuurtje konden we weer naar huis.

In de middag rond 4 uur druppelden de Kapiteins naar binnen. Een klein halfuurtje later kon het zangfeest beginnen. Natuurlijk ons intro tune “Mannen, de tros kan los” in de goed gevulde kerk klonk als een klok. Veel bekende en minder bekende liedjes kwamen voorbij zoals “Aan de Amsterdamse grachten”, “Tesselstroom” en de “Sleepbootkapitein” en “Summertime”, natuurlijk “Het Zaanse land”. Na de pauze werd het mooie “Sierra Madre del Sur” ingezet. “Wind en Water” volgde evenals “Vrij als de wind” en “Neem mij mee Kapitein” en nog een paar prachtige nummers. Het was niet voor het eerst dat het Kapiteinskoor mocht zingen in de Grote Kerk in Westzaan. Er is dus een aardige ervaring met het zingen in een kerk. Trouwens elk jaar zijn er meerdere optredens in Westzaan. Hoe dan ook de bezoekers van dit concert waren uiterst tevreden met een zeer op dreef zijnde Kapiteinskoor.

Verjaardagen in het Pennemes

Elk jaar worden de verjaardagen in de zorginstelling het Pennemes in Zaandam gezamenlijk gevierd en bij die gelegenheid komt het heel vaak voor dat het Kapiteinskoor de gezellige middag wat meer sjeu komt geven. Dat doet het koor dan ook heel graag en was er weer bij op 7 oktober. Normaal stonden de Kapiteins op het podium te wachten tot iedereen genoemd was maar deze keer niet.

Er waren zelfs 26 verjaardagen die natuurlijk allemaal gefeliciteerd moesten worden. Dat kost tijd. Daarom werd voor deze keer afgesproken dat de Kapiteins buiten de zaal konden plaats nemen. Met een kopje koffie of thee. Natuurlijk geen probleem want we weten dat de verzorging hier altijd tip-top is. Toen iedere jarige genoemd was en het kadotje ontvangen had konden we aantreden.

Vanzelfsprekend begonnen we met ‘Stuurman de trossen los’. Uiteraard kan de sfeer niet beter worden wanneer ‘Aan de Amsterdamse grachten’ ingezet is, gevolgd door ‘Summertime’. Na een aantal populaire ‘songs’ waar ook nog eens een solo gebracht werd:  ‘Mannen taan het zeil’, kwam de pauze in zicht. Met ‘We’ll meet again’ werd de pauze in gegaan. Lekker, een biertje, een bitterbal.

Na de pauze direct een solo: ‘De wind roept mijn naam’. Een aantal leuke liedjes volgden waarbij ook een door een voormalig lid geschreven tekst op muziek van Verdi gebracht werd: ‘Wind en Water’. Een ‘Hollandse Medley’ hoort ook bij de feestvreugde en het nummer ‘Neem mij mee Kapitein’ zal in  veel gevallen leiden tot een polonaise. Maar dat kan je in een verzorgingshuis niet verwachten. Het ‘Kleine café aan de haven’en ‘ons Kapiteinskoor’ werd ook nog gebracht voor het zakdoekjesnummer aangekondigd werd. Jan Slot had al de nodige zakdoekjes uitgedeeld. En weer heeft het Kapiteinskoor een fantastische indruk achter gelaten. De bewoners waren dolenthousiast. Fijn gevoel.